Haastattelussa Excuse My BonBon

maanantai 31. heinäkuuta 2017


1. Kuka Excuse My BonBon-merkin takaa työskentelee?
Excuse  My BonBon –brändin perustaja ja suunnittelija on Sari Hirvonen-Repo. Yrityksessä ei ole muita työntekijöitä lisäkseni eli minä hoidan yksin suunnittelun, kankaiden valinnat, ostot, lisätarvikkeiden hankinnan (vetoketjut jne.), labeleiden hankinnan ja osittaisen suunnittelun, markkinoinnin (joka on lähinnä somessa tapahtuvaa),  verkkosivuston sisällöntuotannon, pakkauksen ja lähettämisen, messut ja pop upit jne. Kaavoituksesta vastaa Iisalmessa Päivi Miettinen, mallikappaleiden ompelusta vastaa Kiuruvedellä Ompelimo Marja-Helena ja Kuopiossa Gruppo Carinos.

2. Miksi aloit yrittäjäksi ja kuinka yrityksesi syntyi?
Olen valmistunut vaatetussuunnittelijaksi Lahden Muotoiluinstituutista ja Taiteiden maisteriksi Aalto yliopistosta.  Suorittaessani maisterin tutkintoa, olin kesätöissä Stockmannin tavaratalon omien merkkien osastolla suunnittelijan assistenttina. Jäin tuolle tielle melkein kahdeksaksi vuodeksi. Ehdin suunnitella tuona aikana miesten, naisten ja lasten vaatteita. Muutin Kuopioon 2007 ja aloitin opettajana Savonia ammattikorkeakoulun Muotoiluakatemiassa Vaatetusmuotoilun linjalla. Toimin opettajan kuutisen vuotta ja tuona aikana alkoi kypsyä ajatus omasta brändistä. Lopulta 2014 uskalsin toteuttaa unelman ja perustin yritykseni. Alusta asti oli selvää, että brändini tulee olemaan nimenomaan suunnattu plus size-markkinoille. Keskusteltuani kohderyhmän edustajien kanssa sekä seurattuani tarjontaa, tulin siihen tulokseen, että nimenomaan tuolla nimen omaisella segmentillä olisi tilausta uudelle vaatebrändille. Yrityksen valikoituminen verkkokaupaksi oli myös selvää, koska halusin alusta asti kohdentaa tarjonnan myös Suomen rajojen ulkopuolelle.

3. Mistä saat inspiraatiota uusiin tuotteisiin?
Nyt kun mallistoja on tullut markkinoille jo useampi, niin inspiraatio uusiin tuotteisiin tulee lähinnä analysoimalla edellisten sesonkien mallistoja ja haastattelemalla kohderyhmää. Suunnittelun lähtökohtani on erittäin kaupallinen johtuen varmaankin tavaratalovuosistani. Käyn läpi parhaiten myydyt mallit ja nyt on jo ns. klassikkomalleja, joita tuotan joka sesonkiin, mutta vaihdan lähinnä ehkä materiaalia tai kuosia.  Kerran sesongissa käyn kangasmessuilla, joilla ideat alkavat pulputa ja valitettavasti niitä tulee enemmän kuin on mahdollista toteuttaa. Selaan muotilehtiä ja alan kirjallisuutta (mm. muotihistoria on lähellä sydäntä) ja seuraan tietysti mitä kilpailijat tekevät. Rakastan muotia ja seuraan trendejä, mutta pienenä merkkinä en voi (enkä myöskään halua profiloitua trendimerkiksi) ”juosta” uusimpien virtausten mukana, koska jo taloudellisista syistä monien mallistojen tuottaminen per vuosi on mahdotonta. Kerään isnpiraatiota lähinnä historiasta ja elokuvista. 50-luku on minulle aina ollut tärkeä vuosikymmen ja lähinnä Hollywoodin kulta-aika, Hitchcockin naiset, Cecil Beaton ja Dior sekä Pariisin 60-luku Seinen vasemman rannan kapinoivine älykköineen Yves Saint Laurentin johdolla.


4. Mistä merkkisi nimi tulee?
Excuse My BonBon tarkoittaa leikkistä, viettelevää ja elämästä nautiskelevaa naista, jolla on asennetta ja joka on ylpeä itsestään ja olemuksestaan. Hän on vahva ja itsensä hyväksyvä. Hän ei häpeile syödä muffinsia julkisesti, vaan toteaa korkeintaan ”Excuse My BonBon”. Hän tuo ylpeästi kurvinsa esille ja toimii esimerkkinä muille oman tiensä kulkijoille. BonBon-nainen luo asennetta kauneusihanteiden rikkomisen puolesta. BonBon-sloganissa ”I hope my bonbon looks big in this” kiteytyy koko nimen ja brändin sisältö.




5. Mitkä ovat yrityksellesi tärkeimpiä arvoja?
Perustaessani yritystä toivoin, että pystyn työllistämään myös Suomessa ja etenkin Pohjois-Savon alueella toimivia pienyrityksiä. Tuotannon on oltava läpinäkyvää ja minun on tiedettävä tehtaat, joissa BonBonia valmistetaan. Koska itse olen yhteydessä tehtaisiin ja käyn niissä paikan päällä, on eettisesti toimiminen helppoa.  Eli tärkeimpiä arvoja on vastuullisuus, läpinäkyvyys ja kestävä kehitys, joka Excuse My BonBonissa tarkoittaa sitä, että tuotteet valmistetaan kestämään vuosia sekä laadullisesti että muodillisesti ja suunnitellaan niin, että sesongit sekoittuvat eli esim. kevään sesongille valmistettuja tuotteita voi hyvin käyttää myös syksyllä tai talvella asusteita vaihtamalla.

6. Missä tuotteesi tehdään ja miksi?
Excuse My BonBonin tuotteita valmistetaan Portugalissa, Virossa ja Suomessa. Kolme viimeisintä mallistoa on valmistettu kokonaisuudessaan Suomessa, Kuopiossa. Portugalin tehtaan edustajan olen tuntenut jo vuosia ja käynyt useampaan otteeseen paikan päällä ja Viron tehdas valikoitui, koska samassa tehtaassa tuotetaan arvostettuja suomalaisia merkkejä Excuse My BonBonin lisäksi.

7. Mitä muuta haluat kertoa yrityksestäsi?
Haluan omalta osaltani olla kasvattamassa suomalaista vaateteollisuutta ja ennen kaikkea yrittää auttaa ihmisiä, joilla ehkä on vaikeuksia löytää mieleisiään vaatteita ketjumyymälöistä. Excuse My BonBon on boutique netissä. Se tarjoaa yksilöllistä palvelua naiselle, joka arvostaa laatua ja haluaa nauttia elämän konvehdeista!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti